Vjernici pridaju veliku važnost propovijedanju svećenika, do te mjere da ono postaje najvažniji kriterij prosudbe svećenikove blizine i očinstva. Nisu nam strani prigovori na račun nerazumljivih, nepovezanih, neodmjerenih, hladnih, praznih, sumornih, jednom riječju – loših propovijedi. Zbog takvih prigovora svećenici sigurno trpe, požele više ne propovijedati, znaju se i ljutiti na prigovore, netko traži krivca, a netko uzroke. S druge strane, zbog loših propovijedi trpe i sami vjernici, samim tim što moraju slušati propovijed koja ih ostavlja praznima i tako nagoni da pronađu drugu crkvu ili više ne dođu. »Nema ničeg goreg od dužnosti govoriti
- Bogu tri puta svake nedjelje, a kad se nema što za reći; stvar je to koja se urezuje u srce istom žestinom kojom razorni valovi drobe morsku hrid – krah je samo pitanje vremena« (E. Drevvermann).
Legitimno je da vjernici u propovijedanju na jedinstven način doživljavaju svoje pastire, jer – kako objašnjava papa Franjo – »tijekom homilije, vjernička srca šute i puštaju Boga da govori. Gospodin i njegov narod govore jedno drugome na bezbroj načina izravno, bez posrednika. No u homiliji žele da netko služi kao sredstvo
- izrazi njihove osjećaje, tako da kasnije svatko može izabrati kako će nastaviti taj razgovor« [EG 143].
Točka u kojoj bi sve homilije trebale biti jednake jest liturgijska narav homilije, koja i zahtijeva da je može držati samo onaj koji je zaređen. Kao dio liturgije, homilija je produženi navještaj Božje riječi koji oživljuje i unosi žar u liturgijsko događanje te, poput prozora, ukazuje na euharistijsko otajstvo Krista koje se slavi. Homilija, dakle, svoj smisao ne pronalazi u sebi samoj, jednako kao što ga ne pronalazi u samom propovjedniku. Stoga ocjenjivanje svećenika po njegovu propovijedanju uključuje i prosudbu njegove sposobnosti da iziđe iz svojih misli, da relativizira samoga sebe, i tako odbaci najopasniji kamen spoticanja jedinstvene uloge homilije u liturgijskom slavlju.
Na taj »kamen« upozorava i papa Franjo (EG 137-144], Zato na prvom mjestu traži da se homilija ne pretvori u zabavu. Crkva ne treba propovjednika koji se pretvorio u simpatična klauna kako bi dominirao slavljem i svima se svidio. Od svih drugih oznaka koje bismo očekivali da istakne, Papa kao sljedeću navodi – kratkoću! Teško je zamisliti da on time drži kako su ljudi danas nervozniji i u žurbi pa je bolje kraće. Imperativ kratke propovijedi ne polazi od banalnosti: kraće propovijedanje prikladnije se uklapa u povezanost i ritmičnost liturgijskog slavlja te konkretno pokazuje da propovjednikova riječ nije važnija od otajstva koje se slavi.
Papa, nadalje, homiliju uspoređuje s majčinskim razgovorom. Dobra majka rado govori svome djetetu, vjerujući da će ono te riječi prihvatiti kao izraz ljubavi i brige za njegovo dobro; majka prepoznaje darove svoga djeteta, veseli se dobrim koracima i potiče rast; ona sluša svoje dijete, ne libi se učiti od njega. Slično je s homilijom. Ona u liturgiju unosi srdačnost i bliskost, jednostavnost i jasnoću, darujući sabranima povezan i prilagođen navještaj koji ne poznaje obračune i prokazivanja, nego se zaokuplja pozitivnim, pa radije predlaže što se može učiniti nego što se ne smije činiti te, na koncu, potvrđuje da Crkva, po djelovanju Duha, neprestano evangelizira samu sebe.
Uvijek postoji mogućnost da otvorimo novu stranicu i na njoj počnemo pisati novim rukopisom. Mirno – jer je Bog taj koji daje rasti (IKor 3,7], odgovorno – jer ne ide bez propovjednikova napora da plodonosno naviješta Božju Riječ. Ti napori započinju ozbiljnom pripremom homilije, strpljivo i stavljajući sve drugo po strani. Propovjednik koji se ne priprema »nije ‘duhovan’, nepošten je i neodgovoran«, on je »lažni prorok, prevarant i prazni šarlatan« (EG 145,151]. Nedavna objava Homiletskog direktorija potakla je tematske priloge ovoga broja, uključujući i Okrugli stol. Svi nam oni imaju puno za reći o dobroj pripremi i umijeću propovijedanja.
Preuzeto: VJESNIK, Đakovačko-osječke nadbiskupije i Srijemske biskupije
Piše: Dr. sc. Boris Vulić
Dodajte komentar