Vjera Meditacije Iz Nazareta da može biti što dobro? Dođi i vidi! (Iv 1, 43-51)
Meditacije Vjera

Iz Nazareta da može biti što dobro? Dođi i vidi! (Iv 1, 43-51)

Izrael je u Isusovo vrijeme bio pod Rimskom okupacijom i narodu je bilo dopušteno da prakticira svoju vjeru no Izraelci su bili tretirani kao građani drugog reda i plaćali su visok porez. Kako su napetosti rasle, javljale su se različite „mesije“  koje bi povele narod ka oslobođenju od rimske vladavine. Njihove pobune su brzo i brutalno gušene od strane vlasti.

Nazaret je bio (beznačajno) poljoprivredno naselje, udaljeno od epicentra judaizma u Jeruzalemu, smješteno van glavnih trgovačkih puteva, na području Galileje. Mjesto se ne spominje u Starom zavjetu i Izraelci nisu vjerovali da Mesija može doći iz Galileje. U očima edukovanih i urbanih Jevreja, stanovnici Nazareta nisu imali najbolju reputaciju. Galileja  je u to vrijeme bila postojbina radikalnih pobunjenika kao što je to bio Juda Galilejac koji je vodio oružani ustanak protiv istog rimskog popisa zbog kojeg su i Josip i Marija putovali u Betlehem. Juda je također osnovao revnitelje, borbenu židovsku sektu čija će pobuna, 70. godine posle Krista, dovesti do potpunog uništenja Jeruzalema. Galileja nije bila nastanjena samo pobožnim Židovima nego i poganima te je čak i prorok Izaija  naziva poganska Galileja.

Treba spomenuti i poseban odnos između Isusa i stanovnika Nazareta jer je Isus više puta bio u sukobu sa svojim sugrađanima. Marko piše da je Isus u Nazaretu iscjelio samo nekoliko ljudi zbog njihove nevjere dok Matej sugeriše da ga ne žele slušati jer ga posmatraju samo kao tesarovog sina ili Marijina dječaka. U nazaretskoj sinagogi Isus progovara: »Danas se ispunilo ovo Pismo što vam još odzvanja u ušima.« Dakle danas – u Nazaretu. No epilog je potresan: „svi se u sinagogi napune gnjevom, ustanu, izbace ga iz grada i odvedu na rub brijega na kojem je sagrađen njihov grad da ga strmoglave. No on prođe između njih i ode“ (Lk 4, 16-30). Dakle, Natanael opravdano sumnja „da li nešto dobro može doći iz Nazareta?“. Da li je Isus još jedan lažni Mesija? Da li će i on ponovo uvući Filipa i Natanaela u nevolje s rimskim vlastima?

“Dođi i vidi”, rekao je Natanaelu njegov prijatelj Philip. Tri riječi koje će promijeniti Natanaelov život. Tri riječi koje razbijaju cinizam.
Pretpostavlja se da je Isus prepoznao ispravne stavove u Natanaelovom razmišljanju dok je ovaj sjedio ispod smokvinog drveta. Isus divno pozdravlja Natanaela i mjesto da odgovora onako kako bi možda mi rekli: “Čujem da nisi baš napozitivnije govorio o mom gradu?“, Isus kaže:”Evo istinitog Izraelca u kome nema prijevare.” I to je jedino mjesto u evanđelju po Ivanu gdje se spominje riječ Izraelac. Isus dakle daje Natanaelu ogroman kompliment, unatoč cinizmu koji je ovaj ispoljio. I još više – Isus zna, što je Natanael izgovorio, još dok nisu bili ni blizu jedan drugome ali o svom sugovorniku govori u najpozitivnijem smislu a cinično zanemaruje. Isus produžava: “Vidjet ćete veće stvari od ovih. Vidjet ćete otvoreno nebo i anđele Božje gdje uzlaze i silaze na Sina Čovječjega.

Vjerujem da crkva Kristova treba da bude predokus kraljevstva Božjeg – da ljudi gledajući našu vjeru, zajedništvo i živote, mogu vidjeti kraljevstvo prije nego što mogu povjerovati.

Priča o Natanaelu nas pobuđuje i na razmišljanje o tome kako sudimo, da li na nas utiče tko odakle dolazi i koliko smo podložni stereotipima. Kako bi smo mi postupili na Filipov poziv, da smo bili na Natanaelovu mjestu, u ono vrijeme u Galileji?

Izvori: bible.ca  (Longhenry ER), patheos.com (Guyton M), faithandleadership.com (Troxler J)

Slika: interruptingthesilence.com

Ivan Dodig

Dodajte komentar

Kliknite ovde kako biste dodali vaš komentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.