U antici su brojevi izražavani slovima što je jako kompliciralo računanje i onemogućavalo razvoj aritmetike. Osim toga je poticalo na grafičko prikazivanje brojeva, što je onda potaklo mistični odnos prema njima. Broj 153 je posebno intrigantan i zagonetan sa zanimljivim matematičkim svojstvima. Primjerice, ako se brojevi prikazuju kamenčićima, primijetilo se da se neki mogu složiti u trokut (3, 6, 10, 15, 21…), a neki u kvadrat (4, 9, 16, 25, 36…) – pa su se stoga i nazivali trokutnima ili kvadratnim brojevima te im se pridavalo posebno značenje. Broj 153 jedan je od takvih trokutnih brojeva – ako uzmete 153 kamenčića, možete od njih složiti istostraničan trokut. Broj 153 je 17. po redu trokutni broj.
153 je broj ” sretne kocke ”’ što znači da je zbroj svake znamenke broja izračunat na kub jednak broju 153: 13 + 53 + 33 = 1 + 125 + 27 = 153.
Pitagorejci su davali velik mistični naglasak na broj 153, pa se radi o nesumnjivom gnostičkom utjecaju na evanđelje po Ivanu.
Neke od intrepretacija broja 153 u Bibliji i vjerničkom životu
U ono vrijeme, pogotovo u staroj židovskoj, ali i u posve drukčijoj grčkoj tradiciji, brojevi su imali svoje mistično, skriveno značenje. Nosili su svojevrsni kod, šifru koja je upućivala na drugu, nevidljivu stvarnost. Izražavali su sklad duhovnog svijeta u materijalnoj, vidljivoj stvarnosti. Naravno, i sklad svega stvorenog i vidljivog u njegovim proporcijama i smislu. Stari svijet nije volio kaos, težio je proporciji.
Rimljani su za brojeve koristili slova. S obzirom da je rečenica napisana na grčkom iz broja 153 se mogu izračunati riječi koje imaju nešto povezano s ribama (ribari, mreže…). S druge strane 153 odgovara riječi: Sinovi Božji ako se zbroje brojčane vrijednosti svih slova u riječiBeni Ha-Elohim. Neki kažu da je Isus javno djelovao 153 tjedna. Drugi kažu da je javno djelovao 6 x 153 dana.
Analiza svetog Augustina upućuje na interesantan detalj: da je 153 zbroj svih brojeva od 1 do 17. (1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+
Broj 153 kao čudesni Petrov ulov simbolizira nebesku Crkvu, u koju ulaze oni koji postižu savršenstvo Zakona i Duha. U činjenici da se mreža nije raskinula, on vidi važnu poruku: raskinuta mreža je krivovjerje, a mreža koja ostaje cijela usprkos težini ulova, mreža je punine istine, nešto cjelovito i dovršeno. I drugo Augustinovo tumačenje dopunjuje ovo: 153 se sastoji od brojeva sto, pedeset i tri. Sto je označavao savršenstvo, pedeset puninu Duha, a tri je Sveto Trojstvo.
I sv. Jeronim je imao zanimljivo objašnjenje: došao je do podatka da je nekada u Mrtvome moru bilo točno 153 vrste riba, i da je stoga broj 153 broj univerzalnosti, poruka da se spasenje odnosi na ljude iz svih naroda i rasa. I ta velika mreža – Crkva – neće se raskinuti usprkos različitosti njezinih članova: «I premda ih je bilo toliko, mreža se ne raskinu.»
Prije nego je umetnuto Otajstvo svjetla, u krunici se molilo 153 Zdravo Marije. A molitva Zdravo Marijo na latinskom ima 153 slova. Osim masovnih čuda, Evanđelja opisuju 153 različite osobe kojima je Isus učinio čudo ili neko dobro djelo.
Zanimljiva je i sljedeća hipoteza – na obali jezera nije bilo 153 ribe, nego 154 jer je jedna bila pripremljena na žeravici. Što nam to govori? Pogledajmo tu brojku u kontekstu milosrđa gdje iznova do izražaja dolazi Petar. Isus poziva da se 153 ribe donesu pred njega. Ulov je bio obilat i sigurno bilo je potreba za više para ruku. No, u ovom trenutku Petar sam izvlači na žal 153 ribe u mreži i donosi ih Isusu. On je Židov. Za njega su važne brojke. Ako Židov naglašava nešto važno ponavlja to dva puta. U broju 154 je zapravo broj 77 i to puta 2. Petar dobro zna što znači 77 puta. Jednom je pitao Isusa koliko puta treba oprostiti: Zar 7 puta? Isus mu je odgovorio: Ne, nego 77 puta. Stoga je važnost oprosta 77 puta na dan u najvišem stupnju–superlativa, što će biti 77 i 77 što je jednako 154.
Izvori: Boris Beck (laudato.hr); andjelko katanec (andjel.bloger.index.hr); zoranvukman.com; Fra Anđelko Domazet (franjevci-split.hr); pater Arek Krasicki (obitelj-malih-marija)
Slika preuzeta sa bertgary.blogspot.rs
Dodajte komentar