Iv 6,60-69

Mnogi od njegovih učenika čuvši to rekoše: »Tvrda je to besjeda! Tko je može slušati?« A Isus znajući sam od sebe da njegovi učenici zbog toga mrmljaju, reče im: »Zar vas to sablažnjava? A što ako vidite Sina Čovječjega kako uzlazi onamo gdje je prije bio? «Duh je onaj koji oživljuje, tijelo ne koristi ništa. Riječi koje sam vam govorio duh su i život su.«
»A ipak, ima ih među vama koji ne vjeruju.« Jer znao je Isus od početka koji su oni što ne vjeruju i tko je onaj koji će ga izdati. I doda: »Zato sam vam i rekao da nitko ne može doći k meni ako mu nije dano od Oca.«
Otada mnogi učenici odstupiše, više nisu išli s njime. Reče stoga Isus dvanaestorici: »Da možda i vi ne kanite otići?« Odgovori mu Šimun Petar: »Gospodine, kome da idemo? Ti imaš riječi života vječnoga! I mi vjerujemo i znamo: ti si Svetac Božji.«

Evanđelista primjećuje – s jednom velikom gorčinom – da je Isusov dugi govor u sinagogi u Kafarnaumu – sav usmjeren na Euharistiju – bio zapravo jedan veliki neuspjeh.
Ismijan od strane religioznih poglavara koji ne razumješe govor tog čovjeka – jesti tijelo i piti krv, Isusa ne razumiju niti vlastiti učenici.
Zapisa evanđelista: „Mnogi od njegovih učenika čuvši to rekoše: »Tvrda je to besjeda!“ Izraz „tvrd“ prijevod je grčkog „skleros“ koji znači ono što je drsko, uvredljivo. A koja je to riječ tvrda?
Napose Isusovo odvajanje od tradicije očeva dok u isto vrijeme njegovi učenici i dalje slijede očeve Izraela. Isus poziva da slijede Oca a njegovi učenici koji ga slijede radi ambicija – a to čine jer ga žele za kralja naroda – kada su shvatili da, ako ga i dalje žele slijediti moraju postati darom za druge – kao i On – i za njih je to „tvrdo“, to jest neprihvatljivo.
Učenici mrmljaju protiv njega. Židovi su mrmljali, mnoštvo je mrmljalo, a sada to isto čine i njegovi učenici.
Stoga Isus reče: „Zar vas to sablažnjava?“ Skandal je smrt Mesije. Ne mogu prihvatiti da Mesija ide ususret smrti. Isus nastavlja: „A što ako vidite Sina Čovječjega kako uzlazi onamo gdje je prije bio? Smrt se shvaćala kao silazak u kraljevstvo mrtvih a uskrsnuće kao uzlazak. No, da bi se uzašlo, potrebno je proći kroz smrt. Isus će proći kroz najskandalozniju smrt – razapinjanje – rezervirano samo za od Boga proklete.
Evo nam sada Isusove vrlo vrijedne smjernice, a koju evanđelista zapisa, i to o značenju Euharistije: «Duh je onaj koji oživljuje, tijelo ne koristi ništa.“ Što to Isus želi reći? Jesti kruh-tijelo-meso – a to je pravo značenje Euharistije – ukoliko se ne postane kruhom za druge – ničemu ne služi. Sudjelovanje na Euharistiji u kojoj primljena Ljubav ne postane i ljubav koja se drugima dijeli – zaista ničemu ne služi.
Isus jamči: „Riječi koje sam vam govorio duh su i život su.“ Tko prihvati taj kruh i postane kruhom za druge, u sebi otkriva stvarateljsku snagu tih riječi koje daju život.
No, Isus nadodaje: „A ipak, ima ih među vama koji ne vjeruju.“ To je Isusov neuspjeh. Mnogi mrmljaju da je njegov govor „tvrd“, mnogi ne vjeruju. Štoviše, među njima je i jedan „koji će ga izdati“.
Isusov potpuni neuspjeh!
Unatoč tome, Isus ne namjerava promijeniti svoj naum i program. Provocira svoje učenike koji „otada“ – kako Ivan zapisa – „mnogi odstupiše, više nisu išli za njim“. Kakva je Isusova reakcija? On ne trči za njima. Spreman je ostati sam i vjeran svom programu te se provokativno obraća dvanaestorici i pita ih: „Da možda i vi ne kanite otići“? Oni slijede Isusa zbog vlastitih komocija i potreba te ne razumiju da slijediti Isusa znači vlastiti život usmjeriti na dobro i potrebe drugih.
„Odgovori mu Šimun Petar“ – podsjećam da se on zove Šimun koji ima negativan nadimak Petar a kojega evanđelisti koriste onda kada je Šimun u opoziciji s Isusom. Kada ga evanđelisti spominju s oba imena, znači da se taj učenik i slaže i ne slaže s Isusovim naukom. Dakle, Šimun Petar reče: „Gospodine, kome da idemo? Ti imaš riječi života vječnoga!
Petar, Šimun, shvatio je Isusove riječi koje su postale mesom u njemu te komuniciraju život. No, evo nam i negativne njegove strane: „I mi vjerujemo i znamo: ti si Svetac Božji.“
„Svetac Božji“ – izraz je koji označuje Mesiju tradicije više puta spominjan u evanđeljima i to u negativnom kontekstu kao kod Marka i Luke. Kod drugih, pak, u ustima nečistih i demona ili kao izričaj narodnih očekivanja – obnova propale monarhije koja bi trebala vladati nad poganskim narodima te im nametnuti svoje zakone.
To je Mesija kojega Peta.r želi i očekuje i koji će ga dovesti i do izdaje